NK Stockholm, Stockholm
Hufvudstaden utvecklar Nordiska Kompaniet
Varuhuset kommer att bli större, personligare samt få en mer unik framtoning och under de närmaste åren kommer flera internationella varumärken att flytta in på gatuplan. Två av dessa är Valentino och Balenciaga.
”Hufvudstadens målsättning är att Nordiska Kompaniet ska stärka sin position som ett varuhus i världsklass med större andel internationella lyxvarumärken och erbjuda NK-kunden framgångsrika butiks-, mat- och servicekoncept. För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att ständigt förnya oss och möta morgondagens kundbehov”, säger Ivo Stopner, Verkställande direktör, Hufvudstaden.
Som en del av utvecklingen har NK Saluhall byggts om. Här har plats skapats till några några av Sveriges duktigaste matentreprenörer inom kött, fisk, ost, vegetariskt, bröd och choklad tillsammans med en avdelning för baslivsmedel. NK ska fortsatt vara en inspirerande mötesplats. Därför utökas även utbudet av mat och dryck på alla våningsplan i varuhuset.
Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta ca tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Samtidigt växer varuhuset med 20 procent, dels genom omvandling av kontorsytor i NK-huset men framförallt då delar av parkeringshuset Parkaden på andra sidan Regeringsgatan blir en del av Nordiska Kompaniet. Med en helt ny entré i Parkaden förenar en rulltrappa varuhuset med NK Parkaden och parkeringsytorna. På Parkadens entréplan har nya avdelningar skapats med inriktning på service, mat och hälsa. SATS har blivit en del av NK och taket ska omvandlas till ett utomhusgym med löparbanor, padeltennisbanor och juicebar.
Nordiska Kompaniet grundades 1902 och är ett av Sveriges starkaste varumärken. NK-varuhuset i Stockholm invigdes 1915 och Hufvudstaden har ägt fastigheten och varumärket Nordiska Kompaniet sedan 1998.