Hästen 19 och 20, Spektern 14

  • Adress: Hamngatan 18-20, Regeringsgatan, 36-40

  • Område: Nordiska Kompaniet Stockholm

  • Ort: Stockholm


En kulturell och kommersiell teater

Stockholm har aldrig blivit sig likt efter att NK slagit upp portarna 1915. Med den stora ljusgården, de elektriska hissarna, stadens första rulltrappa, och förstås det stora exklusiva sortimentet, blev varuhuset med en gång en institution i huvudstaden.

Varuhusets julskyltning är legendarisk och redan från början blev det platsen för den kungliga julhandeln. Grundaren Josef Sachs (1872-1949) myntade uttrycket ”en kulturell och kommersiell teater”. Ett begrepp som står sig väl än idag. Efter att NK under ett antal år legat vid Stureplan drömde Sachs om en större fastighet där han kunde förverkliga sina visioner om det stora varuhuset. 1912 kom möjligheten då en 4 800 kvadratmeter stor tomt förvärvades vid Hamngatan. 

Ferdinand Bobergs praktverk

Omedelbart efter detta engagerades arkitekten Ferdinand Boberg (1860-1946) för att skapa det största köptempel Sverige dittills hade sett. De båda reste till USA för att inspireras av samtida affärsarkitektur. Tillsammans med influenser från Tyskland skapades den revolutionerande strukturen med ett bärande stålskelett, inklätt i cement. Den stora fördelen var att detta gav helöppna plan utan bärande mellanväggar. Det rationella varuhuset som enkelt kunde förändras med sina varor var fött. Boberg, som utan konkurrens, var sin tids främsta arkitekt ansvarade, in till detaljnivå, för hela projektet. Hans totalarkitektur spände från valet av den tunga exteriören i bohusgranit till exakt utformning av byggnadens inredning och interiör. Den slutna fasaden, med entrén medvetet placerad i Västra Trädgårdsgatans axel, fick sin motsats i den generösa, fyra våningar höga, ljusgården. Hela varuhuset genomsyras av Bobergs funktionella tolkning av jugendstilen. Interiört har flera förändringar skett under årens lopp, men originalkänslan är välbevarad, inte minst i restaurangen Bobergs matsal och i det helboaserade styrelserummet.

Varsam tillbyggnad med karaktär

På varuhusets utsida är det mesta sig likt. NK:s varumärke som skapats av formgivaren David Blomberg (1874-1950) har varit med från början, även om de två våningar höga mässingsfärgade logotyperna på fasaden tillkommit i efterhand. De största förändringarna handlar istället om varuhusets tillbyggnader. 1960 tillkom NK:s utbyggnad mot Regeringsgatan, efter att en tidigare elanläggning rivits. Tillskottet ritades av professor Hans Asplund (1921-1994) och tar upp den äldre byggnadens struktur och material. Samtidigt visar den upp en mycket elegant nytolkning, som ger byggnaden egen karaktär utan att störa. Asplund, son till den internationellt berömde Gunnar Asplund, står också bakom parkeringshuset Parkaden på gatans andra sida. Dessutom ritade han den roterande NK-klockan som idag svävar över taken. Modellen var hämtad efter en klocka som suttit på det nedmonterade telefontornet vid Brunkebergstorg.

En genial lösning

Varuhuset fortsatte att expandera, och med det engagera de främsta arkitekterna. När Smålandsgatan byggdes över mellan åren 1971 och 1973 fick NK en mycket elegant sidoentré. Ovanför entrén skjuter en pil ut i rostfritt stål och annonserar varuhuset i Regeringsgatans gatubild. Lokalen som bildades inne i pilen användes ursprungligen som skolager. Triangeln skapades av Bengt Lindroos (1918-2010) som svar på två svårförenliga krav. Staden önskade en indragen entré i den tidigare gatans läge, medan NK:s önskemål var ett utskjutande skärmtak. Lösningen var lika enkel som genial.

Tradition och förnyelse

Även under jord och över takåsarna har NK expanderat. När Sergels torgs undre del sträcktes ut under Hamngatan 1973 fick NK nya butikslokaler under gatan och en ny hörnentré signerad Lennart Uhlin (1917-1998). Påbyggnaden med kontor stod klar 1986. Varuhusets motto, ”tradition och förnyelse” rymmer väl hur byggnaderna utvecklats och befäst NK:s roll som ledande kulturell och kommersiell institution i Stockholm. Fastigheten har varit i Hufvudstadens ägo sedan 1998.


Fastighetstekniker

Gunnar Rösund

Gunnar Rösund

08–762 90 10

Pågående projekt

NK Stockholm

NK Stockholm

Nordiska Kompaniet i Stockholm går in i en ny epok då Hufvudstaden utvecklar varuhuset i syfte att förstärka dess position som ett varuhus i världsklass. De närmaste åren ska NK nå nya höjder och bli en mer upplevelserik scen för mode, skönhet och design. Förnyelsearbetet innefattar såväl den fysiska miljön som den digitala närvaron samt ett utökat serviceutbud för att möta kundernas efterfrågan och förändrade köpbeteende.

Läs mer

Bilder