Daniel Stipich, Marknadschef NK

Att arbeta med ett av Sveriges starkaste varumärken, NK – en utmaning svår att motstå.

Från pilotdrömmar till att styra rodret på NK Marknad

Daniel Stipich

När Daniel var liten drömde han om att bli pilot. Då hans syn inte var tillräckligt bra fick han tänka om. Valet föll istället på marknadsföring och reklam, ett val han aldrig ångrat. Efter examen från Internationella ekonomlinjen, inriktning marknadsföring, från Handels i Göteborg – samt en termin i Lyon – påbörjade Daniel sin karriär 1995. Han har därmed hunnit samla på sig lång och bred erfarenhet av försäljning, marknadsföring, marknadskommunikation och varumärkesbyggande från flera olika branscher: transport-, logistik-, och flygbranschen samt från retail. Under drygt 10 år ansvarade Daniel för marknadsföringen på Arlanda och Bromma flygplats, en roll där hans pilot- och marknadsföringsdrömmar kunde kombineras. Den internationella marknads- och retailerfarenhet som Daniel samlade på sig under dessa år formade en bra grund för rollen som Marknadschef NK – en tjänst som han haft på Hufvudstaden sedan 2012.

Att Daniel valde att söka sig till Hufvudstaden och tjänsten som Marknadschef NK berodde främst på tre saker: uppdraget NK, arbetsuppgifterna och själva utmaningen att vara med och effektivisera hela verksamheten. ”Att tillsammans med mina medarbetare få arbeta med marknadsföringsfrågor, kundlojalitetsfrågor och digital utveckling med ett av Sveriges starkaste varumärken, NK – den utmaningen kunde jag inte motstå”.

En dag på jobbet

Daniels roll som Marknadschef NK innebär att ha totalansvaret för marknadsföringen av varumärket NK. Detta innefattar CRM-programmet NK-nyckeln, inkluderat lojala och potentiella nyckelkunder, samt alla våra egna marknadsföringskanaler: kommunikationen i varuhuset, tidningen STIL samt digitala kanaler så som Facebook, Instagram och nk.se. Även externt köpt reklam, marknads-PR och kriskommunikation för NK ingår i tjänsten. Rent konkret består en arbetsdag av många möten; strategiska, operativa, externa, interna – det kan handla om allt från det stora till det lilla, och man måste alltid vara beredd på att kunna agera på akuta frågor som uppstår. ”Marknadsföring är roligt just för att det råder ständig förändring på marknaden och hos kunderna – det gör att man hela tiden ställs inför nya utmaningar och tvingas att aldrig vara stilla”, menar Daniel.

”Att tillsammans med mina medarbetare få arbeta med marknadsföringsfrågor, kundlojalitetsfrågor och digital utveckling med ett av Sveriges starkaste varumärken, NK – den utmaningen kunde jag inte motstå”

Daniel beskriver hur det på Hufvudstaden råder en positiv anda. Han menar att arbetet, och sättet vi agerar på, alltid utgår ifrån våra värderingar. ”Detta märks i hur vi förbereder oss, hur vi följer upp, hur vi bemöter våra kunder och leverantörer och hur vi är mot våra kollegor – det skapar det där lilla extra, vilket är väldigt behagligt”, säger han. ”Detta, tillsammans med de människor och kollegor som jag har omkring mig varje arbetsdag, gör att jag trivs så bra på Hufvudstaden”, avrundar Daniel.