Eva-Lotta Lundberg, Förvaltningschef Stockholm Öst

Efter gymnasiet började Eva-Lotta att arbeta inom fastighetsbranschen, en bransch hon sedan aldrig lämnat.

Tillsammans känner vi en stolthet

Eva-Lotta började på Hufvudstaden i juni 2005 – och hon är förvånad över hur snabbt tiden har gått.

På sin väg hit har hon hunnit att samla på sig erfarenhet från flera andra arbetsgivare och roller. Efter att ha tagit studenten från ekonomisk linje på gymnasiet började Eva-Lotta att arbeta inom fastighetsbranschen, en bransch hon sedan aldrig lämnat.

En ekonomiroll följdes av tjänster som VD-assistent och Uthyrare hos flera olika arbetsgivare.

”De bästa fastigheterna i de mest centrala delarna.”

Via en branschkollega, som då var Uthyrningschef på Hufvudstaden, fick hon höra att Hufvudstaden sökte en Uthyrare. Hon blev ombedd att söka tjänsten, vilket hon inte kunde motstå. ”Jag jobbade ju redan i branschen och kände till Hufvudstaden: varumärket, läget, fastigheterna – de bästa fastigheterna i de mest centrala delarna”, berättar Eva-Lotta.

Flera olika roller 

De första sju åren på Hufvudstaden arbetade Eva-Lotta som Uthyrare och tillhörde ett team på tre personer. Hon trivdes så bra i denna roll att hon, när hon blev erbjuden ett föräldravikariat som Förvaltningschef på Norrmalmstorg, först var tveksam till erbjudandet. Med lite eftertanke valde hon dock att åta sig denna roll under ett år. Efter ett tillbakahopp som Uthyrare, följt av ett nytt föräldravikariat som Förvaltningschef Väst, är Eva-Lotta tillbaka som Förvaltningschef Norrmalmstorg igen sedan 2014. ”Det är det som är roligt inom detta bolag, att man får möjlighet att växa genom att byta olika roller”, menar Eva-Lotta.

Som Förvaltningschef har man både resultat- och kundansvar, vilket ger ett långsiktigt arbetssätt. Dagarna består av mycket möten. Det kan vara möten med en kund gällande omförhandling, med en byggprojektledning inför påbörjandet av ett ombyggnadsprojekt, med arkitekt och entreprenör gällande ombyggnad av en ny entré – allt från det stora till det lilla. Eva-Lotta har 90 kunder, vilka alla ska ha minst ett möte per år. Utöver detta är det en blandning av inplanerade möten och ad hoc-möten. I rollen ingår också administrativa uppgifter som prognos, budget och personalarbete. Som mest har man att göra innan sommaren och vid årsskiftet.

Att Eva-Lotta trivs på Hufvudstaden beror främst på två delar - fastigheterna och kollegorna. ”Att få arbeta med detta fastighetsbestånd, det är ett privilegie - med det långsiktiga tänket kring kvalitet och hållbarhet. Och trots att alla har mycket att göra på Hufvudstaden så hjälper man ändå alltid varandra och ställer upp när det behövs. Alla vill att det ska bli så bra som möjligt - tillsammans känner vi alla en stolthet”, avrundar Eva-Lotta.